مطلب آزاد
مطلب آزاد

بتن ساده چيست و از چه چيزي تشكيل شده؟

 

بتن، پركاربردترين مصالح ساختماني ساخت بشر است. اين ماده بعد از آب، بيشترين استفاده را روي كره زمين دارد. بتن‌هاي معمولي از تركيب آب، سيمان و سنگدانه با نسبت‌هاي مشخص ساخته مي‌شود. البته به منظور تغيير خواص بتن در برخي از موارد، افزودني‌هاي مختلف نيز در تركيب آن مورد استفاده قرار مي‌گيرند. تنوع كاربرد، پايداري، مقاومت و هزينه مناسب بتن، آن را به يكي از پركاربردترين مصالح ساختماني در دنيا تبديل كرده است.

 

تاريخچه استفاده از بتن

قديمي‌ترين اثر از يك سازه بتني، مربوط به حدود 7000 سال قبل از ميلاد است كه در سال 1985 ميلادي و طي يك عمليات راه‌سازي در فلسطين كشف شد. اين سازه، يك كف بتي آهكي است كه حدس زده مي‌شود از حرارت دادن به سنگ آهك و تركيب كردن آن با آب و سنگدانه ساخته شده. بررسي‌هاي صورت گرفته نشان مي‌دهند كه بلوك‌هاي سنگي مورد استفاده در ساخت هرم بزرگ جيزه (2500 سال قبل از ميلاد)، توسط يك ماده سيماني بهم متصل شده‌اند.

 

حدود 500 سال قبل از ميلاد، هنر ساخت ملات آهكي در يونان باستان شكل گرفت. اين نوع ملات به طور گسترده در ساخت قصرها و معابد يوناني به كار گرفته مي‌شد. در حدود سال 200 قبل از ميلاد، رومي ها يك نوع خاص از خاكستر آتشفشاني استخراج شده از محدوده پوتزولي‌ واقع در كشور ايتاليا را با آهك مخلوط كردند و دريافتند كه اين تركيب مقاومت بيشتري نسبت به مواد ساخته شده پيشين دارد. بعدها اين ماده با نام پوزولان شناخته شد. 

 

انواع بتن

بتن پيش تنيده

در پروژه هاي عظيم كه به مقاومت زيادي نياز است از بتن پيش تنيده استفاده مي شود. اين يك تكنيك خاص بوده كه آرماتورها قبل از آن كه به بارگذاري سرويس خود برسند كشيده مي شوند.

 

بتن پيش ساخته

قطعات مختلف يك سازه را مي توان در يك كارخانه از قبل ساخت و آن را در زمان احتياج به محل پروژه انتقال داد. مانند بلوك هاي بتني. استفاده از اين تكنيك باعث افزايش سرعت اجرا مي گردد.

 

بتن با مقاومت عادي

اين نوع بتن داراي مقاومت بين تا ۱۰ تا ۴۰ مگاپاسكال بوده و زمان گيرش اوليه آن بين ۳۰ تا ۹۰ دقيقه است كه به نوع سيمان و شرايط آب و هوا وابسته است.

 

بتن ساده

در اين نوع از بتن همدانيان هيچگونه ميلگرد يا آرماتور استفاده نشده است. مواد اصلي آن سيمان، سنگدانه و آب است. وزن مخصوص بتن ساده بين ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ كيلوگرم بر متر مكعب بوده و مقاومتي بين ۲۰۰ تا ۵۰۰ كيلوگرم بر سانتي متر مربع دارد.

 

بتن مسلح

از آنجا كه بتن ساده در برابر كشش مقاومت كمي دارد با مسلح كردن بتن به وسله آرماتور مي توان مقاومت در برابر كشش را افزايش داد.

 

بتن هوادار يا هوازايي شده

در اين نوع بتن با اضافه كردن مواد هواساز، مقاومت در برابر يخ زدگي و چرخه هاي ذوب و يخ متوالي افزايش مي يابد.

 

بتن پليمري

در اين نوع بتن به جاي سيمان از پليمر استفاده شده و ذرات سنگدانه با استفاده از پليمر به بكديگر مي چسبند.

 

بتن پاششي يا شاتكريت

تفاوت اصلي اين نوع بتن شيوه اجراي آن مي باشد. اين نوع بتن به سطح آرماتور آماده به كمك نازل پاشيده مي شود. هرچه فشار هواي نازل بالاتر باشد عمليات تراكم بتن به مراتب بهتر انجام مي شود.

 

بتن سبك

بتن هايي با وزن مخصوص كمتر از ۱۹۲۰ كيلوگرم بر متر مكعب را مي توان در دسته بتن هاي سبك قرار داد. استفاده از مصالح سنگدانه اي سبك منجر به كاهش وزن مي گردد.

 

بتن با وزن مخصوص زياد

بتن با وزن مخصوص بين ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ كيلوگرم بر متر مكعب را بتن با وزن مخصوص زياد مي گويند. از اين نوع بتن در نيروگاه هاي هسته اي و ساير پروژه هاي مشابه استفاده مي كنند.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ] [ ۱۰:۱۷:۲۷ ] [ زماني ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
برترین مطالب
اطلاعات آهن،پروفيل،ورق،ليفتراك و بيل مكانيكي با توجه به نوسانات اخير در قيمت آهن، پروفيل و ورق و ديگر مصالح ساختماني بهترين راه، بررسي سايت هاي بروز و جمع آوري اطلاعات مورد نياز از طريق اين سايت ها است ما اين سايت ها را براي شما جمع آوري كرده ايم تا اصلاعات مور نياز خود را به صورت كامل و دقيق بتوانيد به دست آوريد. سايت اول : در اين بخش شما با انواع قيمت ميلگرد و آهن، حتي ميلگرد زاگرس و ذوب آهن آشنا خواهيد شد. پس بهتر است مقاله اطلاعات آهن را به دقت مطالعه كنيد. سايت دوم: اين بخش قيمت تمامي پروفيل ها، نبشي ها و تسمه ها در انواع مخلف را ميتواند به شما ارائه دهد. برا يدريافت اطلاعات بيشتر متناسب با نوع نياز خود مقاله شاهين فلز سپاهان مطالع فرماييد. سايت سوم: اگر به دنبال جك پالت ها، جرثقيل هاي سقفي و نفر بر هستيد و يا حتي ليفتراك و استاكر پس اين سايت مي تواند براي خريدي بهتر به شما كمك كند. براي دريافت اطلاعات قيمتي و مطلبي بيشتر مقاله صنعت ماشين را مطالع فرماييد. سايت چهارم: افرادي كه در پروژه هاي مختلف ساختماني مشغول به كار هستند و به دنيال اجاره بيل مكانيكي به همراه امكانات جانبي عالي هستند پس بدون معطلي مقاله اجاره بيل مكانيكي را مطالع كنيد. سايت پنجم: انواه ورق ها از روغني و آجدار گرفته تا گالوانيزه،سياه، استيل و رنگي تمامي نياز شما براي خريد ورق در اين بخش پاسخگو است. پس بهتر است مقاله ورق استيل را به دقت مطالع كنيد.
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی